کد خبر: ۴۲۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۹

محمد درویش، فعال محیط‌زیست، مطرح کرد: حصارکشی در پارک لاله | مردم تهران افسرده‌اند و دارند خفه می‌شوند؛ درخت‌ها را قطع نکنید! | ادعای کاشت ۶۳۶هکتار درخت از سوی شهرداری شبهه‌ناک است

رئیس و اعضای شورای شهر امروز، یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت، افشا کرده‌اند که شهرداری قصد دارد در پارک لاله یک فرهنگسرا بسازد و برای همین در این پارک دست به حصارکشی زده است. مهدی چمران تاکید کرده که این تصمیم بعد از برنامه‌‌های شبانه ماه رمضان امسال گرفته شده است. اما کارشناسان می‌گویند انجام چنین کاری غیرقانونی است

 

رئیس و اعضای شورای شهر امروز، یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت، افشا کرده‌اند که شهرداری قصد دارد در پارک لاله یک فرهنگسرا بسازد و برای همین در این پارک دست به حصارکشی زده است. مهدی چمران تاکید کرده که این تصمیم بعد از برنامه‌‌های شبانه ماه رمضان امسال گرفته شده است. اما کارشناسان می‌گویند انجام چنین کاری غیرقانونی است

بعد از جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه، حالا تیشه زاکانی، شهردار تهران، به پارک لاله رسیده است تا ۳ هزارمتر از آن را تغییر کاربری دهد. اینکه قرار است ۳ هزار متر از پارک لاله واقع در مرکز تهران به چه چیزی تغییر کاربری دهد هنوز مشخص نیست اما صدای اعتراض مردم و کارشناسان را درآورده است. صبح امروز، سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود خبر داد که به‌طور «غیررسمی» از شهرداری شنیده است که قرار است در این محوطه یک مرکز فرهنگی ساخته شود. خانم نجفی گفته است: «شهرداری منطقه عنوان می‌کند که این اقدام توسط سازمان بوستان‌ها صورت گرفته و ما نقشی نداشتیم اما دستور توقف داده‌ایم. سئوال بنده این است وقتی گفته می‌شود بدون قطع درختان یعنی در این محوطه بزرگ حدود ۳ هزار متر که حصارکشی شده هیچ درختی وجود ندارد؟»
نجفی ادامه داد: «این با واقعیت تطابق ندارند و پارک لاله فاقد فضای این چنینی است که در آن درختان تنومند وجود نداشته باشند. البته گویا ظاهرا با پیگیری های اعضای شورا دستور توقف هرگونه اقدامی توسط معاون خدمات شهری صادر شده؛ اما وجود این حصار و اخباری که در خصوص ساخت و ساز در این پارک منتشر شده است نگرانی هایی برای شهروندان به وجود آورده است.»

مهدی چمران هم امروز در گفتگو با خبرنگاران تازه خبر داده که قرار است در پارک لاله، یک فرهنگسرا ساخته شود. از گفته‌های او معلوم می‌شود که برنامه‌‌های شهرداری در ماه رمضان به دهان مدیریت شهری مزه کرده است: «بعد از جشن ماه رمضان احساس شد که فضاهایی برای چنین طرح‌هایی مورد نیاز است.» جالب است که رئیس‌ شورای شهر گفته شورا منتظر است که شهرداری طرح خود برای این منطقه را ارائه کند. به عبارت دیگر، رئیس شورای شهر تائید کرده که شهرداری بعد از برنامه‌هایش در ماه رمضان که کل خیابان کشاورز را گرفته بود، حالا قصد ساخت یک «فرهنگسرا» دارد و قبل از آنکه حتی طرح آن را ارائه کند، اقدام به حصارکشی کرده است. چمران هم وعده داده که با ساختن این ساختمان هیچ درختی قطع نمی‌شود.

اما فارغ از اینکه وعده‌های شهرداری و نگرانی‌های شورای شهر و مردم چقدر صحیح باشد، مسئله این است که تهران از کمبود فضای سبز به‌شدت رنج می‌برد. محمددرویش کارشناس محیط زیست می‌گوید که در تهران سرانه فضای سبز کلاً ۱۶ متر است، در حال‌که استاندارد سرانه فضای سبز باید ۲۵ متر مربع باشد، از همین رو به شدت با کمبود فضای سبز مواجه هستیم. به بهانه حصارکشی پارک لاله با محمد درویش گفتگویی کرده‌ایم که مهمترین بخش‌های این گفتگو را در زیر بخوانید:

****

* فضای سبز بوستان‌ها و پارک‌ها سرانه در تهران، چیزی حدود ۴ متر از سرانه استاندارد، کمتر است. پس تحت هیچ شرایطی این اندک فضای سبزی که در تهران وجود دارد، خصوصا پارک‌ها و بوستان‌ها را نباید به بهانه هرگونه تغییر کاربری کاهش دهیم، اتفاقا باید به سمت جبران آن هم برویم.

مردم دارند خفه می‌شوند؛ درخت‌ها را نبرید

*ما درباره تهران، شهری صحبت می‌کنیم که آمار‌ها می‌گوید سالانه ۹ هزارنفر بر اثر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند و درصد مرده‌زایی جنین در آن بسیار زیاد است. طبق مطالعاتی که خود شهرداری تهران انجام داده، ۹۹.۷ درصد مردم تهران دچار جنبه‌های مختلفی از افسردگی هستند و از تهران به عنوان ابرشهر افسرده یاد می‌شود. بنابراین این فضا‌هایی همدلی که به تولید اکسیژن و کاهش آلودگی کمک می‌کند، باید حفظ شود.

*در میان پارک‌های تهران، پارک لاله یکی از بی‌نظیرترین پارک‌ها است چرا که در مرکز شهر است، جایی که انباشت آلودگی صوتی وجود دارد، پارکی است که در آن درختانی با قدمت ۱۰۰ سال وجود دارد و این درختان به افزایش توان زیست‌پذیری هموطنان‌مان در مرکز شهر کمک می‌کند.

 *اگر خوشبین‌باشیم، یک بی‌سلیقگی به تمام معنا است که بخواهیم ۳ هزارمتر از این پارک لاله را تغییر کاربری بدهیم. به هربهانه‌ای که باشد این کار غیرقانونی است و تحت هیچ شرایطی مردم تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان منابع طبیعی خود شورای شهر تهران، نباید به شهرداری تهران اجازه چنین اشتباه فاحشی را بدهند.

*غیرقانونی‌بودن این موضوع به این برمی‌گردد که طبق قانون قطع یک درخت هم غیرقانونی است، خود رهبری در سال ۹۳ صراحتا گفتند هیچ کسی حق ندارند به بهانه ساخت حوزه علمیه یک درخت را قطع کند. کسانی که ذوب در ولایت هستند باید به نکته توجه داشته باشند و این رفتارشان در تضاد با سخنان رهبری است.

*از سوی دیگر، طبق قانون فقط ۳ درصد مساحت بوستان‌ها می‌تواند تغییر کاربری داده شود آن‌ هم برای مواردی مانند سرویس بهداشتی، فرهنگسرا و غیره! حالا ۳ درصد پارک لاله پر شده است، همین مشکلی را در پارک قیطریه هم داشتیم. 
بنرهای درخت زنده است در سطح شهر تهران، در واقع پاسخی به کارزار پارک قیطریه است که بگوید اگر چند درخت در پارک قیطریه قطع کردیم، به جای آن این همه درخت کاشتیم. 

عدد ۶۳۶ هکتار درخت‌کاری شهرداری شبهه دارد

*من با برخی از افراد و اعضای شورای شهر که صحبت کردم، متوجه شدم در اینکه ادعا می‌شود در مدت ۳۰ ماه ۶۳۶ هکتار درخت‌کاری کرده‌ایم، به شدت شبهه وجود دارد.می‌گویند این درخت‌ها در داخل شهر کاشته شده‌اند و نه در فضای سبز کمربندی. شهرداری مدعی است که ۶۳۶ هکتار در داخل شهر تهران را درختکاری کرده‌ است. این رقم بسیار بالایی است و به نظرم یک توری برای خبرنگاران باید بگذارند و این ۶۳۶ هکتاری را که ادعا می‌کنند، نشان دهند.
کو تا این درخت‌ها اکسیژن بدهد

*درختی که شما جدیدا می‌کارید تا بخواهد به مرحله تاثیر کربن و تولید اکسیژن برسد، دست کم یک دهه زمان می‌برد و در این مدت تهرانی‌ها به شدت از عوارض نبودن فضای سبز آسیب می‌بینند. 

*مهمترین تبعاتی که تغییر کاربری پارک لاله خواهد داشت، این است که تولید اکسیژن کاهش پیدا می‌کند، آلودگی صوتی در آن منطقه افزایش پیدا می‌کند، توان آسیب پذیری یکی از محله‌های مرکزی شهر کاهش پیدا می‌کند، تفاوت دمای شب و روز در آن منطقه نیز تغییر خواهد کرد.

*در مسئله پارک قیطریه هم شهرداری عقب‌نشینی کرد، به جای مسجد ۸۰۰ متری گفت می‌خواهیم مسجد ۲۰۰ متری بسازیم؛ عقب‌نشینی کرده‌اند، اما اعلام نمی‌کنند و گویی برایشان افت دارد که بگویند به حرف مردم احترام گذاشتیم.

*در موضوع پارک لاله هم برخی از اعضای شورای شهر تذکر دادند و به شهردار منطقه ۶ تهران تذکر دادند و فعلا جلوی این تخریب را گرفته‌اند و شورا قول داده که نگذارد این اتفاق بیافتد.